maanantai 8. huhtikuuta 2013

Muutoksia ja ongelmia

Mulla ei oo tullut pitkään aikaan kirjoiteltua tänne mitään Rahelista, kun asiat tän hevosen suhteen on olleet vähän auki. Selvyyttä näihin asioihin on kuitenkin tullut, eikä mitään muutosta ole oikeastaan tapahtunutkaan. Rahel on nyt myyty, mutta pysyy kuitenkin nykyisellä tallillaan. Oon saanut hoitaa Rahelia niinkuin ennenkin, omistajan vaihdoksesta huolimatta.






Näiden kuvien saattelemana kerronkin asiasta, joka ärsyttää mua ihan suunnattomasti. Mun istunta. En voi suoraan sanottuna käsittää, miten mä voin edes ratsastaa niin järkyttävässä etukenossa. Muistan kuinka aikoinaan mua kehuttiin siitä, kuinka hyvä istunta mulla oli, ja ryhtikin kunnossa. Mikä meni vikaan, ja milloin? Viime syksynä huomasin että mä ratsastan ihan päin persettä. Mun jalat pyrkii väkisin vetäytymään liian taakse, ja keventäessä mun koko kroppa menee aivan järkyttävään etukenoon. Estesatulalla voi tietenkin olla osuutta asiaan, mutta kun musta tuntuu että oli sitten satula mikä hyvänsä, niin aina tää sama ongelma vaivaa mua. Ilman satulaa tätä ongelmaa ei ole, tai ainakin se on lievempi. Tän takia ratsastankin mieluummin ilman satulaa aina kun mahdollista. Luulis että satulan kanssa ois helpompi ratsastaa, mutta ei. Eniten tässä ärsyttääkin se, että kun mulla ei oo tosiaankaan ennen ollut tätä ongelmaa, enkä mä edes itse tiedä tarkalleen mistä se johtuu. Voiko vaan olla, etten osaa keventää oikein?

Ilman satulaa, keventämättä.
Satulan kanssa ilman jalustimia, keventämättä.
Satulan kanssa, keventäen. Mitä tapahtuukaan?
Onko jollakulla muulla samanlaista ongelmaa, vai olenko ainoa?

14 kommenttia:

  1. mulla on ollut vähän samantapaisia ongelmia istunnan kanssa :) Olin 4 vuotta estetunneilla missä sanottiin, että pitää keventää "mukaan" eli piti keventää etukenoon. Ja kun pelkkiä esteitä menee sen päälle 4 vuotta, istunta alkaa olla aika .....paska. Tätä oon kuitenkin nyt pyrkinyt parantamaan ratsastamalla mahdollisimman paljon koulua ja keskittymällä eniten istuntaan, joka sitten taas vaikuttaa siihen miten hevonen menee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun kerroit mistä omat ongelmasi istunnan kanssa ovat aiheutuneet! :) Itse en ole hirveän paljon edes hypännyt, mutta esteet kyllä kiinnostaisivat mua ihan hurjan paljon, ja mulla olikin tarkotus tässä keväällä aloittaa estetunnit. Oon kuitenkin alkanut ajattelemaan sitä, että mun kannattais ehkä ensin keskittyä korjaamaan tän hetkinen istuntaongelma, pelkkä hyppääminen varmaan vaan pahentais sitä. Tosiaan, viime kevään ja kesän aikana ratsastin aina omin nokkineni, eikä kentän laidalla ollut ketään huomauttamassa mua virheistäni, joka varmaan on suurin syy siihen että mulle on tällänen ongelma kehittynyt..

      Poista
  2. Sama ongelma jalan kanssa, että menee helposti liian taakse. Mutta olen Kemppaiselta saanut siihen selkeyttä, että mistä se johtuu. Nimittäin kun jalkaa jännittää niin se helposti liikkuu liian taakse, tai jalustin on väärän pituinen. Voi toki olla muitakin syitä (estesatulassa vaikeampi mielestäni pitää jalka oikealla paikalla...). Ja muutoin ongelmani on taas takakeno... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin helpottavaa kuulla etten oo ainoa tän jalkaongelman kanssa! Oon kyllä monesti kuullut tunnilla kun opettaja huutelee mulle että "rento nilkka, pitkä jalka alas". Toikin tuntuu vaan niin vaikealta korjata, mutta ehkä vielä joskus se jalka tulee pysymään oikealla paikallaan.. toivottavasti :D

      Poista
  3. Kun kevennät kokeile ajatella "maha eeltä". Se vois auttaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti vinkistä! Pitää kokeilla jos se auttaisi :)

      Poista
  4. Mulla on ihan sama ongelma! Ilman satulaa tai ilman jalustimii istunta on mul ihan jees, mut keventäessä tulee sellanen etukeno että huhhuh! :oo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah, voi ei! Eikä tää ongelma taia olla mikään kauheen helppo korjata, jos on kauan silleen tottunut ratsastamaan.. Pitää vaan jatkossakin ilmeisesti keskittyä siihen istuntaan niin paljon ja niin kauan että on hyvä. Mut eiks se niin mee et hiljaa hyvä tulee? :)

      Poista
  5. Moi! Mulla kans jalka ennen ainaki valu sinne taakse, nyt oon jotenkuten sen saanu korjattuu rentouttamalla sitä. Kovalla työllä sain korjattuu jossain puolessa vuodessa, siihen pitää vaan keskittyä ihan hirveesti (:

    Ja toi istunta, mun mielestä ainaki kuvista näyttää et katot sitä hevosen niskaa (?), joka varmaan jonkun verran vaikuttaa tohon etukenoon. Kannattaa kokeilla, et katot "horisonttiin" ratsatsaessa, niin sen pitäis ainaki vähän korjata (: Tosin mulla ainakin ahdistaa varsinkin nuoren hevosen kanssa, jos en kato sitä hevosta, mutta ryhti on parempi ku kattoo eteenpäin, tai ehkä jopa vähän yläviistoon (:

    (Mikään ammattilainenhan siis en todellakaan ole, mut nää vinkit tulee ihan omasta kokemuksesta, kannattaa ainakin kokeilla! (:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon vinkeistä! :) Varmasti kokeilen, ei siitä ainakaan haittaa voi olla. Kiva myös kuulla, että sulla on ollut samanlaista ongelmaa ja oot saanut sen korjattua! Varmasti auttais muakin kun saisin rentoutettua mun jalat ihan kokonaan. Ja kyllä, tuijottelen melko usein hevosen niskaa (en kuitenkaan aina, ainakaan toivottavasti), vaikka tiedänkin että pitäisi katsoa sinne minne olen menossa. Jotkut asiat vaan tuntuu olevan sellaisia, joita tekee ihan kuin huomaamattaan.

      Poista
  6. Kiva blogi, ryhdyin lukijaksi :)! Mutta haastoin teijät :D
    http://karvamopojenparissa.blogspot.fi/2013/04/haaste.html

    VastaaPoista
  7. Tuli mieleen vielä pari asennon parannus vinkkiä.

    Jalkojen asennon korjaukseen auttaa sekin, että käynnissä vaan nousee jalustimille hetkeksi seisomaan ja käy takaisin istumaan. Tämä auttaa ainakin jos jalat pyrkii liikaa painoa polvituille. Kannattaa kokeilla myös tohon ongelmaan.

    Toinen joka auttaa asennon korjauksessa on nostaa esim käynnissä jalat hetkeksi ylös koukkuun niin, että polvet melkein koskee yhteen ja laskea alas. Tämä korjaa koko alavartalon asentoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vielä sulle! Tota toista noista sun vinkeistä on tullutkin useemminkin kokeiltua. Pitäis varmaan jatkossakin, nimittäin sillon oikeesti huomaa miten se koko istunta muuttuu kertaheitolla. Taidan olla vaan niin juurtunut tähän mun huonoon istuntaan, että tuntuu heti kamalan vaikeelta kun istuu vähääkään oikein :D

      Poista